Zarządzanie kryzysowe
Dla większości spośród nas, których nie dotknęło nieszczęście wywołane klęską żywiołową lub innym zdarzeniem kryzysowym na większą skalę, niebezpieczeństwo jest na ogół znane tylko z przekazów telewizyjnych lub relacji prasowych. Nie towarzyszy nam w codziennym życiu. Pojawić się jednak może niespodziewanie z siłą niemieszczącą się w naszych dotychczasowych wyobrażeniach.
W dobie ocieplania się klimatu i tzw. „efektu cieplarnianego” możemy oczekiwać nasilenia występowania anomalii pogodowych, których rezultatem mogą być gwałtowne burze, a nawet trąby powietrzne, ulewy, gradobicia, ekstremalne temperatury i inne. Zaskakują nas swoją grozą i skalą destrukcji, pociągającą za sobą nierzadko śmierć lub utratę dorobku życia. Przykład mamy z września 2024 roku, w postaci powodzi na terenie południowej Polski, gdzie województwa: dolnośląskie, śląskie, czy opolskie na skutek nawalnych opadów deszczu zostały dotknięte ogromnymi zniszczeniami spowodowanymi powodzią.
Zwykle dopiero po tragedii uświadamiamy sobie, jak ważna jest nasza pokora wobec sił natury. Zaczynamy doceniać (niestety za późno) znaczenie wiedzy o podstawach zachowania się w takich sytuacjach, nie bagatelizowania żadnego symptomu mogącego wystąpić zdarzenia, przygotowania na wypadek wystąpienia klęski żywiołowej i likwidacji jej skutków. Niejednokrotnie stan wiedzy, pokory i przygotowania decyduje o rozmiarach wyrządzonych szkód.
Pamiętajmy, nie przeceniajmy swoich sił i umiejętności „przewidywania” w rodzaju: ja wiem najlepiej, niczego złego z tej chmury nie wyniknie”, bo pomyłka w ocenie i bagatelizowanie zagrożenia może kosztować zbyt wiele. Słuchajmy z uwagą komunikatów meteorologicznych podawanych w ogólnopolskich i regionalnych środkach masowego przekazu. Żywioł może Ci zagrozić nie tylko w miejscu stałego zamieszkania, ale również tam, gdzie się znajdziesz niezależnie od powodu wyjazdu. Działajmy w sposób wyprzedzający, przygotujmy się do potencjalnych sytuacji kryzysowych na miarę swoich możliwości.
Im wcześniej i lepiej przygotujemy się na nadejście potencjalnego niebezpieczeństwa, tym skutki będą mniejsze, a sam żywioł łatwiejszy do opanowania.
Zarządzanie kryzysowe w ujęciu systemowym, to nie tylko reagowanie, gdy coś się już wydarzy. To także czynienie wszystkiego, aby ograniczyć wystąpienie potencjalnego zdarzenia i jego skutki.
Odpowiednio do wymogów obowiązujących aktów prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym w Urzędzie Miasta Kutno został powołany przez Prezydenta Miasta Kutno, Miejski Zespół Zarządzania Kryzysowego. Wymieniony zespół jest organem pomocniczym Prezydenta Miasta Kutno w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego na obszarze miasta.
Miejski zespół zwoływany jest przez Prezydenta po wystąpieniu sytuacji kryzysowych, których skutki wymagają usuwania w dłuższym przedziale czasowym, kiedy trzeba min. zapewnić zabezpieczenie logistyczne profesjonalnych służb ratunkowych, organizować pomoc poszkodowanym, usuwać skutki zniszczeń, przywracać stan poprzedzający sytuację kryzysową.
Studiując problematykę zarządzania kryzysowego i zdarzeń noszących znamiona kryzysu, a także doświadczając problemów związanych z zakłóceniami w funkcjonowaniu infrastruktury rzutującej na jakość życia pamiętajmy, że Urząd Miasta Kutno i odpowiednio – miejski zespół nie dysponuje zespołem interwencyjnym specjalistów, który mógłby podjąć natychmiast działania w zakresie usuwania skutków zaistniałego zdarzenia w każdym miejscu na terenie miasta.
W sprawach związanych z problemami wodno-kanalizacyjnymi miejski zespół powiadamia Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z siedzibą w Kutnie ul. Przemysłowa 4. Fachowcy tej jednostki organizacyjnej dyżurujący pod telefonem w godzinach pozasłużbowych siłą rzeczy przybędą niezwłocznie na miejsce awarii. W sytuacjach niecierpiących zwłoki, wymagających reakcji najszybszej jak to możliwe, musimy korzystać z ogólnych telefonów alarmowych, PSP, Policji, Pogotowia ratunkowego, gazowniczego, drogowego, energetycznego realizującymi zadania na terenie miasta Kutno.
Sprawną realizację zarządzania kryzysowego w mieście Kutno warunkują:
-
jakość przygotowania Miejskiego Planu Zarządzania Kryzysowego;
-
znajomość zadań przez osoby funkcyjne Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
-
środki finansowe (miejska rezerwa finansowa na usuwanie skutków sytuacji kryzysowej, umiejętne przesuwanie przeznaczenia środków finansowych);
-
stan oraz stopień gotowości sił i środków reagowania kryzysowego;
-
porozumienia i umowy o odpłatnym udostępnianiu sprzętu z obsługą przez zakłady pracy i właścicieli indywidualnych;
-
znajomość zagrożeń i zasad zachowania się w przypadku ich wystąpienia przez ludność miasta;
-
przygotowanie merytoryczne pracowników urzędu miasta do wykonywania dodatkowych obowiązków związanych z wykonywaniem zadań w ramach zarządzania w sytuacji kryzysowej;
-
współpraca urzędu miasta z jednostkami podległymi i nadzorowanymi, przedsiębiorcami i mieszkańcami miasta w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy dla dobra ogółu mieszkańców.

SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO |
|||
Szczebel administracyjny |
Organ zarządzania kryzysowego |
Organ opiniodawczo - doradczy |
Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Krajowy |
Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów |
Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa |
Resortowy |
Minister kierujący działem administracji rządowej, Kierownik organu centralnego |
Zespół Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego)
|
Centrum Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego) |
Wojewódzki |
Wojewoda |
Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Powiatowy |
Starosta powiatu |
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Gminny |
Wójt, Burmistrz, Prezydent |
Gminny/Miejski Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Mogą być tworzone (nie ma obowiązku utworzenia) gminne (miejskie) centra zarządzania kryzysowego |
Wykaz osób funkcyjnych Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Kutno
W skład Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Kutno wchodzą:
- Przewodniczący Zespołu - Prezydent Miasta Kutno;
- I Zastępca Przewodniczącego Zespołu - I Zastępca Prezydenta Miasta Kutno;
- II Zastępca Przewodniczącego Zespołu - Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych.
Członkowie:
- Kierownik Biura Prasowego;
- Komendant Straży Miejskiej;
- Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Zieleni Miejskiej;
- Naczelnik Wydziału Dróg i Gospodarki Komunalnej;
- Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Ewidencji Działalności Gospodarczej;
- Naczelnik Wydziału Edukacji;
- Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa;
- Inspektorzy Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych;
- Przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Kutnie;
- Przedstawiciel Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie;
- Przedstawiciel Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Kutnie;
- Przedstawiciel Powiatowego Inspektora Weterynarii w Kutnie;
- Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Kutnie;
- Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Kutnie;
- Przedstawiciel Przedsiębiorstw Robót Drogowych Sp. z o.o. w Kutnie;
- Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie.

Telefony alarmowe na wypadek zagrożeń - ogólny numer telefonu alarmowego 112
- POLICJA 997
- POGOTOWIE ENERGETYCZNE 991
- STRAŻ POŻARNA 998
- POGOTOWIE GAZOWE 992
- POGOTOWIE RATUNKOWE 999
- POGOTOWIE CIEPŁOWNICZE 993
- STRAŻ MIEJSKA 986
- POGOTOWIE WODNO-KANALIZACYJNE 994
Ochrona ludności i obrona cywilna
Z dniem 1 stycznia 2025 roku weszła w życie ustawa z dnia 5 grudnia 2024 roku o ochronie ludności i obronie cywilnej. Przedmiotowy akt prawa reguluje - w świetle art. 1. Ustawa określa:
1. zadania ochrony ludności i obrony cywilnej;
2. organy i podmioty realizujące zadania ochrony ludności i obrony cywilnej;
3. zasady planowania ochrony ludności i obrony cywilnej;
4. zasady funkcjonowania systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach;
5. zasady użytkowania i ewidencjonowania oraz warunki techniczne obiektów zbiorowej ochrony;
6. zasady funkcjonowania i organizację obrony cywilnej oraz sposób powoływania personelu do obrony cywilnej;
7. finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej.
Obecnie trwają prace do ustawy mające na celu wypracowanie wykonawczych aktów prawa (rozporządzeń), co umożliwi wprowadzenie w życie poszczególnych zapisów przedmiotowej ustawy, szczególnie w końcu regulujących tematykę ochrony ludności i obrony cywilnej.