Obowiązek właścicieli nieruchomości niezamieszkałych dotyczący umowy na wywóz odpadów

Obowiązki właścicieli nieruchomości niezamieszkałych odnośnie posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych.
Przypominamy, iż zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.), właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a gdzie wytwarzane są odpady komunale, zobowiązani są do posiadania umowy na odbiór powstających odpadów, zawartej z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej, prowadzonym przez Prezydenta Miasta Kutno.
Obowiązek dotyczy nieruchomości takich jak: sklepy, biura, budynki użyteczności publicznej, szkoły, lokale handlowe, usługowe, gastronomiczne, obiekty produkcyjne itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada wydzielone części, tj. przeznaczoną na prowadzenie działalności gospodarczej oraz przeznaczoną na cele mieszkaniowe, jej właściciele powinni:
• złożyć w Urzędzie Miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstających w części mieszkalnej,
• podpisać dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych, powstających na części nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.
Wykaz podmiotów odbierających odpady komunalne dostępny jest na stronie BIP Urzędu Miasta Kutno – ww.um.kutno.bip.e-zeto.eu, w zakładce Ochrona środowiska/Odpady komunalne/Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Równocześnie informujemy, iż zgodnie z art. 6 ust. 5a ustawy, Prezydent zobowiązany jest do kontroli właścicieli nieruchomości w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych oraz dokumentów potwierdzających uiszczanie opłat za wykonaną usługę (faktur, rachunków). Rozpoczęcie kontroli przewidywane jest na II kwartał 2025 roku.
Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł umowy na odbiór odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku. Należy przy tym pamiętać, że umowa powinna obejmować odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych tj.: papier, szkło, metale/tworzywa sztuczne/odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady, odpady zmieszane.
Brak posiadania aktualnej umowy skutkować będzie wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy lub nałożeniem kary grzywny, na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy.
Uwaga! Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na właścicielu nieruchomości, chyba, że umowa pomiędzy właścicielem nieruchomości a użytkownikiem stanowi inaczej.