Zarządzanie kryzysowe
[0]
Dla większości spośród nas, których nie dotknęło nieszczęście wywołane klęską żywiołową lub innym zdarzeniem kryzysowym na większą skalę, niebezpieczeństwo jest na ogół znane tylko z przekazów telewizyjnych lub relacji prasowych. Nie towarzyszy nam w codziennym życiu. Pojawić się jednak może niespodziewanie z siłą niemieszczącą się w naszych dotychczasowych wyobrażeniach.
W dobie ocieplania się klimatu i tzw. „efektu cieplarnianego” możemy oczekiwać nasilenia występowania anomalii pogodowych, których rezultatem mogą być gwałtowne burze, a nawet trąby powietrzne, ulewy, gradobicia, ekstremalne temperatury i inne. Zaskakują nas swoją grozą i skalą destrukcji, pociągającą za sobą nierzadko śmierć lub utratę dorobku życia. Przykłady mamy z sierpnia 2017 roku, w postaci zniszczeń w budynkach mieszkalnych i gospodarskich spowodowanych przez trąbę powietrzną na terenie powiatu chojnickiego oraz burzy na terenach leśnych, która pochłonęła życie 5 osób, a blisko 30 osób było rannych.
Zwykle dopiero po tragedii uświadamiamy sobie, jak ważna jest nasza pokora wobec sił natury. Zaczynamy doceniać (niestety za późno) znaczenie wiedzy o podstawach zachowania się w takich sytuacjach, nie bagatelizowania żadnego symptomu mogącego wystąpić zdarzenia, przygotowania na wypadek wystąpienia klęski żywiołowej i likwidacji jej skutków. Niejednokrotnie stan wiedzy, pokory i przygotowania decyduje o rozmiarach wyrządzonych szkód.
Pamiętajmy, nie przeceniajmy swoich sił i umiejętności „przewidywania” w rodzaju: ja wiem najlepiej, niczego złego z tej chmury nie wyniknie”, bo pomyłka w ocenie i bagatelizowanie zagrożenia może kosztować zbyt wiele. Słuchajmy z uwagą komunikatów meteorologicznych podawanych w ogólnopolskich i regionalnych środkach masowego przekazu. Żywioł może Ci zagrozić nie tylko w miejscu stałego zamieszkania, ale również tam, gdzie się znajdziesz niezależnie od powodu wyjazdu. Działajmy w sposób wyprzedzający, przygotujmy się do potencjalnych sytuacji kryzysowych na miarę swoich możliwości.
Im wcześniej i lepiej przygotujemy się na nadejście potencjalnego niebezpieczeństwa, tym skutki będą mniejsze, a sam żywioł łatwiejszy do opanowania.
Zarządzanie kryzysowe w ujęciu systemowym, to nie tylko reagowanie, gdy coś się już wydarzy. To także czynienie wszystkiego, aby ograniczyć wystąpienie potencjalnego zdarzenia i jego skutki.
Odpowiednio do wymogów obowiązujących aktów prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej oraz ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym w Urzędzie Miasta Kutno został powołany przez Prezydenta Miasta Kutno, Miejski Zespół Zarządzania Kryzysowego. Wymieniony zespół jest organem pomocniczym Prezydenta Miasta Kutno w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego na obszarze miasta.
Miejski zespół zwoływany jest przez Prezydenta po wystąpieniu sytuacji kryzysowych, których skutki wymagają usuwania w dłuższym przedziale czasowym, kiedy trzeba min. zapewnić zabezpieczenie logistyczne profesjonalnych służb ratunkowych, organizować pomoc poszkodowanym, usuwać skutki zniszczeń, przywracać stan poprzedzający sytuację kryzysową.
Studiując problematykę zarządzania kryzysowego i zdarzeń noszących znamiona kryzysu, a także doświadczając problemów związanych z zakłóceniami w funkcjonowaniu infrastruktury rzutującej na jakość życia pamiętajmy, że Urząd Miasta Kutno i odpowiednio – miejski zespół nie dysponuje zespołem interwencyjnym specjalistów, który mógłby podjąć natychmiast działania w zakresie usuwania skutków zaistniałego zdarzenia w każdym miejscu na terenie miasta.
W sprawach związanych z problemami wodno-kanalizacyjnymi miejski zespół powiadamia Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji z siedzibą w Kutnie ul. Przemysłowa 4. Fachowcy tej jednostki organizacyjnej dyżurujący pod telefonem w godzinach pozasłużbowych przybędą niezwłocznie na miejsce awarii.
W sytuacjach niecierpiących zwłoki, wymagających reakcji najszybszej jak to możliwe, musimy korzystać z ogólnych telefonów alarmowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Pogotowia ratunkowego, gazowniczego, drogowego, energetycznego realizującymi zadania na terenie miasta Kutno.
Sprawną realizację zarządzania kryzysowego w mieście Kutno warunkują:
-
jakość przygotowania Miejskiego Planu Zarządzania Kryzysowego;
-
znajomość zadań przez osoby funkcyjne Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
-
środki finansowe (miejska rezerwa finansowa na usuwanie skutków sytuacji kryzysowej, umiejętne przesuwanie przeznaczenia środków finansowych);
-
stan oraz stopień gotowości sił i środków reagowania kryzysowego;
-
porozumienia i umowy o odpłatnym udostępnianiu sprzętu z obsługą przez zakłady pracy i właścicieli indywidualnych;
-
znajomość zagrożeń i zasad zachowania się w przypadku ich wystąpienia przez ludność miasta;
-
przygotowanie merytoryczne pracowników urzędu miasta do wykonywania dodatkowych obowiązków związanych z wykonywaniem zadań w ramach zarządzania w sytuacji kryzysowej;
-
współpraca urzędu miasta z jednostkami podległymi i nadzorowanymi, przedsiębiorcami i mieszkańcami miasta w fazie zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy dla dobra ogółu mieszkańców.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO |
|||
Szczebel administracyjny |
Organ zarządzania kryzysowego |
Organ opiniodawczo - doradczy |
Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Krajowy |
Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów |
Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa |
Resortowy |
Minister kierujący działem administracji rządowej, Kierownik organu centralnego |
Zespół Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego)
|
Centrum Zarządzania Kryzysowego (ministerstwa, urzędu centralnego) |
Wojewódzki |
Wojewoda |
Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Powiatowy |
Starosta powiatu |
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego |
Gminny |
Wójt, Burmistrz, Prezydent |
Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego |
Mogą być tworzone (nie ma obowiązku utworzenia) gminne (miejskie) centra zarządzania kryzysowego |
Sprawy obronne i wojskowe
Właściwa i konieczna dla zapewnienia trwałego bezpieczeństwa narodowego Polski jest powszechna obrona narodowa. Oznacza to, że przygotowuje i wykorzystuje w strukturach cywilnych i wojskowych wszelkie zasoby ludzkie, duchowe, materialne i terytorialne w celu stałej ochrony wartości i interesów duchowych, kulturowych, politycznych, ekonomicznych i państwowych.
Konieczność powszechności obrony narodowej wynika min. z:
-
Prakseologicznych dyrektyw maksymalnego wykorzystania posiadanych środków i możliwości działania (wykorzystanie efektu synergii).
-
Geostrategicznego położenia Polski między dwoma potęgami, które w naturalny sposób rozszerzają swoje wpływy, wartości i władzę, czego najlepiej dowiodła historia.
-
Współczesnego charakteru zagrożeń bezpieczeństwa narodowego, które „pełzająco” atakują, wypierają bądź zaśmiecają wartości narodowe – świadomość i kulturę narodową, czego nie można ochronić i obronić siłą zbrojną, ale patriotyczną obronną postawą wszystkich Polaków.
-
Moralnego, prawnego i obywatelskiego obowiązku i prawa wszystkich Polaków do współtworzenia najważniejszego wspólnego dobra, jakim jest trwałość i pomyślność Ojczyzny.
Zatem powszechność obrony narodowej wyraża się w przygotowaniu i udziale całego społeczeństwa, wszystkich instytucji państwowych i społecznych oraz podmiotów gospodarczych w ochronie i obronie wartości i interesów narodowych we wszystkich dziedzinach i na wszystkich szczeblach życia narodowego i państwowego.
Włączenie i dostosowanie narodowej organizacji obrony do organizacji obrony wspólnej NATO i UE, oznacza zwiększenie narodowych wysiłków obronnych oraz współuczestnictwo w obronie wspólnej w/w organizacji przez zdolność interoperacyjną wojsk operacyjnych, przygotowanie do wypełniania funkcji państwa – gospodarza oraz wdrożenie procedur planowania i gotowości cywilnej.
Wykaz osób funkcyjnych Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Kutno
W skład Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Kutno wchodzą:
- Przewodniczący Zespołu - Prezydent Miasta Kutno;
- I Zastępca Przewodniczącego Zespołu - I Zastępca Prezydenta Miasta Kutno;
- II Zastępca Przewodniczącego Zespołu - Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych.
- Kierownik Biura Prasowego;
- Komendant Straży Miejskiej;
- Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska;
- Naczelnik Wydziału Dróg i Gospodarki Komunalnej;
- Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Ewidencji Działalności Gospodarczej;
- Naczelnik Wydziału Edukacji;
- Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa;
- Inspektorzy Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Informacji Niejawnych;
- Przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Kutnie;
- Przedstawiciel Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kutnie;
- Przedstawiciel Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Kutnie;
- Przedstawiciel Powiatowego Inspektora Weterynarii w Kutnie;
- Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Kutnie;
- Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. w Kutnie;
- Przedstawiciel Przedsiębiorstw Robót Drogowych Sp. z o.o. w Kutnie;
- Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie.
Telefony alarmowe na wypadek zagrożeń - ogólny numer telefonu alarmowego 112
- POLICJA 997
- POGOTOWIE ENERGETYCZNE 991
- STRAŻ POŻARNA 998
- POGOTOWIE GAZOWE 992
- POGOTOWIE RATUNKOWE 999
- POGOTOWIE CIEPŁOWNICZE 993
- STRAŻ MIEJSKA 986
- POGOTOWIE WODNO-KANALIZACYJNE 994
- POGOTOWIE WETERYNARYJNE 530 535 230
- POGOTOWIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ 24 254 70 55