Na zlecenie Urzędu Miasta Kutno został opracowany "Program rozwoju infrastruktury rowerowej", nakreślający odpowiednie kierunki rozwoju, które mają na celu stworzenie komfortowych i bezpiecznych warunków do podróżowania rowerem. Program zakłada stworzenie do roku 2023 systemu infrastruktury rowerowej, bezpiecznej i zgodnej ze standardami międzynarodowymi, która będzie służyć mieszkańcom Kutna.
Opracowanie programu uwzględnia spostrzeżenia i oczekiwania mieszkańców (badania sondażowe, konsultacje społeczne) w kwestii rozwoju transportu oraz infrastruktury rowerowej. Przeprowadzone badania potwierdzają, że mieszkańcy Kutna są aktywnymi użytkownikami roweru jako środka lokomocji oraz bacznymi obserwatorami stanu dróg rowerowych w mieście. Według badanych, stan techniczny i oznakowanie dróg rowerowych jest na dobrym poziomie, ale istniejąca infrastruktura nie tworzy spójnego układu dróg rowerowych w mieście.
Wdrożenie programu poprawi bezpieczeństwo ruchu, rozwój sieci tras rowerowych tak, by tworzyły spójną sieć. Wiązać się z tym będą zmiany w organizacji ruchu drogowego pod kątem udogodnień dla ruchu rowerowego. Konieczne jest wzbogacenie infrastruktury rowerowej o parkingi dla rowerów, na co wskazywano w przeprowadzonych badaniach.
Zakładane koszty realizacji tego programu z uwzględnieniem budowy nawierzchni, budowy/przebudowy/adaptacji skrzyżowań, budowy/adaptacji obiektów inżynierskich oraz budowy infrastruktury towarzyszącej wyniosą ok. 6,3 mln zł. Docelowo do 2023 roku przewiduje się wybudowanie ok. 28 km ścieżek i dróg rowerowych. W przypadku pozyskania dofinansowania ze środków zewnętrznych okres realizacji tego zadania może ulec skróceniu do ok. 5 lat.
Pełna treść "Programu rozwoju infrastruktury rowerowej" znajduje się w załącznikach poniżej:
Program Rozwoju Infrastruktury Rowerowej dla Miasta Kutno - dokument główny
Załączniki:
Załącznik 1. Fotoinwentaryzacja,
Załącznik 2. Pomiary ruchu drogowego:
- Rys. 2.1.a,
- Rys. 2.1.b,
- Rys. 2.2.a,
- Rys. 2.2.b,
Załącznik 3. Standardy funkcjonalno – techniczne,
Załącznik 4. Koncepcja przekształceń wybranych elementów układu drogowo ulicznego w aspekcie budowy infrastruktury rowerowej:
- Rys.1,
- Rys.1.1,
- Rys 1.2,
- Rys.1.3,
- Rys.2.1,
- Rys.2.2,
- Rys.2.3,
- Rys.2.4,
- Rys.2.5,
- Rys.2.6,
- Rys.2.7,
Załącznik 5. Uspokojenie ruchu w miastach,
Załącznik 6. Koszty realizacji infrastruktury rowerowej,
Załącznik 7. Formularze: badania ankietowe, pomiary natężenia ruchu:
- Formularz 1,
- Formularz 2,
- Formularz 3,
- Formularz 4,
- Ankieta.